تماس با هالکو
دسته بندی محصولات

بررسی سیستم های ساندبار

ساند بار چیست ؟

ساندبارها، نسل جدیدی از سینمای خانگی هستند. ساندبار، همان تجربه نزدیک به واقعیت سینما یا یک مسابقه ورزشی در خانه با خصوصیات سادگی و انعطاف‌پذیری هستند که سینمای خانگی قدیمی با تمام سعی و تلاش در انجام آسان، سریع و ارزان آن عاجز بودند. حجیم بودن و دست پا گیر بودن اسپیکرها، کابل‌های طویل و متعدد، نیاز به فضای بزرگ‌تر و… از معایبی بود که با خرید سینما خانگی گریبان‌گیر خریدار می‌شد.

ساندبار مجموعه‌ای از چند بلندگو است که باوجود یک کیت الکترونیکی، درون باکسی ظریف و کم ارتفاع، اصوات و جلوه‌های صوتی دیجیتال را باکیفیتی بسیار خوب در اختیار شما می‌گذارد. ساندبار‌ها به‌صورت یک‌تکه عرضه می‌شوند ولی این کیت به شما اجازه می‌دهد که چند ساب‌ووفر نیز داشته باشید و از امکان اسپیکرهای وایرلس بهره ببرید. با چیدمان اسپیکرهای عقب، تجربه صدایی فراگیر به ارمغان می‌آید.

البته سیستم‌های باکیفیتی از سینمای خانگی در بازار هستند که حرف‌هایی برای گفتن دارند ولی بودجه‌ی هر کاربری برای تهیه آن‌ها کفایت نمی‌کند. در عرصه‌ی پخش صدا، سینمای خانگی، مناسب برای پخش فیلم با استاندارد دالبی و چندکاناله است که البته در فضاهای باز توان بالاتر خود را نشان می‌دهد. در سوی دیگر ساندبارها با سرعت زیادی پیشرفت می‌کنند و قابلیت‌های جدید آن‌ها امکانات زیادی اعم از اتصال به دیگر دستگاه‌های پخش مانند گوشی‌های هوشمند می‌دهد.

ساندبارهای جدید با اضافه شدن اسپیکر Upward Firing و پرتاب صدا به سقف و دیوار‌های اطراف محل سکونت، به شبیه‌سازی صدای سه‌بعدی می‌پردازند که نشان از تلاش آن‌ها برای جلب بیشتر مخاطبان با بودجه متوسط است.

 

 

در چند سال گذشته ساندبار جایگزینی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای سیستم‌های صوتی فراگیر بود. با حضور ساندبیس‌ ها فرصت جدیدی برای طیف دیگری از علاقه‌مندان به تجربه صدای فراگیر مخصوصا مشتاقان تجربه سینما در خانه‌های آپارتمانی ایجاد شد. ساندبیس‌‌ها اغلب از ساندبارها ضخیم‌تر هستند و می‌توانند زیر تلویزیون‌های قرار بگیرند. البته اما همیشه بهتر است قبل از خرید ساندبیس از استقامت آن برای تحمل وزن تلویزیون خود مطمئن شوید.

ابعاد بزرگ‌تر ساندبیس قابلیت خوبی برای ایجاد صداهای بهتر و با کیفیت‌تر بدون بلندگوهای خارجی اضافه می‌دهد. بلندگو های بزرگ‌تری که در بدنه ساندبیس قرار می‌گیرند کیفیت باس بیشتری را به حضار تقدیم می‌کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به ساب‌ووفر نیست و این دیگر تفاوت عمده‌ی ساندبیس با ساندبار هست. به‌عبارت‌دیگر ابتدا سینمای خانگی بعد ساندبار و هم‌اکنون ساندبیس‌‌ها در بازار روندی از جواب طراحان و مهندسان صدا به تقاضای مخاطبان گوناگون است. هرکدام از این سیستم‌ها براساس نیازها، امکانات، تکنولوژی روز و بودجه مخاطبان طراحی می‌شوند و مسلماً منصفانه نیست که به این زودی آن‌ها را از رده خارج اعلام کنیم؛ بنابراین هنوز هم یک انتخاب صددرصدی بین این سه سیستم پخش‌کننده صوت نیست.

اغلب ساندبارها در ابعادی مستطیل شکل و عریض ساخته می‌شوند. محل نصب آن‌ها یا روی دیوار یا جایی روی یا زیر قفسه تلویزیون است. دراین‌میان ساندبارهایی نیز با ابعاد پهن‌تر ساخته‌شده‌اند که اصطلاحاً Pedestal Soundbars نامیده می‌شوند. این نوع ساندبار را می‌توانید به‌عنوان پایه‌ایی برای تلویزیون نیز استفاده کنید. همان وظیفه‌ای که ساندبیس‌ها با تقویت بدنه خود برعهده‌گرفته بودند.

ساندبارها با قیمت‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند. برای خرید یک ساندبار می‌توانید از ۱۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰ دلار خرج کنید. البته عموماً ساندبارهایی در بازه‌ی قیمت ۲۰۰ دلار تا بیش از ۶۰۰ دلار، مورد توجه بیشتر خریداران در بازار هستند.

نکته مهم توجه به این موضوع است که شما چه می‌خواهید و البته هر مدل از این سیستم‌ها چقدر و چگونه می‌توانند به شما در این امر کمک کند. پس این فهرست خواسته‌های شما است که سیستم صوتی خوب را مشخص می‌کند. این فهرست شامل بودجه، فیلم‌ یا موسیقی مورد استفاده، معماری فضای سکونت و در ادامه فهرست انتظارات خاص شما از انواع سیستم‌های صوتی است.

انواع ساندبار

تجربه نشان داده است، مجموعه یک تلویزیون رده متوسط با ساندبار، کیفیت صدای به‌مراتب بهتر و باکیفیت‌تر از تلویزیونی بسیار باکیفیت (از نظر تصویری) را عرضه می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که ساندبار به‌تنهایی دارای توان زیاد و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای نیست. پس اگر اتاق یا فضای خیلی بزرگی دارید یا مشتاقانه به‌دنبال شبیه‌سازی یک تجربه سالن تئاتری هستید ساندبار بهترین گزینه نیست؛ اما در فضایی کوچک‌تر ساندبار انتخابی عالی برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون شما است. در حال‌ حاضر ساندبارها در سه نوع مختلف به فروش می‌رسند.

  • ساندبار یک تکه
  • ساندبار با ساب‌ووفر بی‌سیم و اسپیکر های جداگانه
  • پدستال ساندبار (Pedestal Soundbar)

ساندبارها با طولی در حدود ۴۰ اینچ یا کمی بزرگ‌تر روی دیوار یا روی قفسه‌ی بالای یا زیر تلویزیون قرار می‌گیرند. برای تلویزیون بزرگ‌تر از ساندبارهای عریض‌تری استفاده می‌شود‌ تا در یک گستره فضای بزرگ، صدا را باکیفیت استریو پخش کنند. اگر فضای محدودی در اختیار دارید بهتر است از ساندبار در زیر تلویزیون استفاده کنید. فقط قبل از آنکه تلویزیون را به روی ساندبار بگذارید مطمئن باشید ساندبار شما تحمل وزن تلویزیون را نیز دارد. در مورد عرض و طول بخش پایین تلویزیون نیز باید به همین اندازه دقت کنید. در برخی از مدل‌های تلویزیون پایه‌ایی قرار دارد که نشیمن کوچک‌تری را ایجاد می‌کند و البته با توجه به ابعاد، می‌تواند محل مناسبی برای ساندبار شما است.

ساندبارها به‌طورمعمول تعداد ۲ تا ۵ اسپیکر را پشتیبانی می‌کنند، البته محدودیتی در تنوع تعداد اسپیکر نیست. برای خلق یک میدان صوتی گسترده‌تر در اتاق، بعضی از ساندبارها زاویه‌ای نیز در بدنه‌ی خود دارند. البته با استفاده از یک ساب‌ووفر بی‌سیم، صدا را در هر نقطه از اتاق و حتی فراتر از آن نیز می‌توانید پخش‌کنید. ساندبارها مجموعه‌ای از بلندگوها را نیز به همراهی می‌طلبند؛ اما بیشتر راندمان صدا در ساب‌ووفر‌ها ایجاد می‌شود‌.

در هنگام خرید از اندازه تلویزیون خود یک تصور مشخص داشته باشید یا حداقل مدل تلویزیون خود را بشناسید تا ساندبار متناسب اندازه آن را در بازار چک کنید. به‌طور معمول اندازه نمایشگر شما کمی باید بزرگ‌تر از ساندبار باشد.

انتخاب بهترین ساندبار

در جستجوی انتخاب بهترین ساندبار در میان انواع برندها و مدل‌ها، داشتن شناختی کلی بسیار مؤثر است که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ ولی قبل از آن فراموش نکنید اگر از ساندبار خود فقط هنگام تماشای تلویزیون استفاده می‌کنید خرید نمونه‌ای ساده بدون امکانات خاص، با هزینه‌ی اندک و صرفا برای افزایش توان حجم پخش صدا، بهترین کار است؛ اما برای تجربه‌ی موسیقی با بهترین کیفیت و البته تماشای فیلم‌های سینمایی در تلویزیون به‌قصد تجربه‌ی سینما در خانه، باید به‌دنبال ساندباری با امکانات بیشتر باشید. برای این کار باید با مشخصات ساندبارها آشنا باشید.

به‌صورت حرفه‌ای‌تر تست ساندبار با چند موسیقی مختلف است. در بحث دامنه صدا و دنیای هارمونیک موسیقی ۴ بازه بیشتر دیده می‌شوند. این چهار بازه سوپرانو، آلتو، تنور و باس هستند. سوپرانو صدای تیزتر و با فرکانس بیشتر و باس صدای بم‌تر با فرکانس کمتر است. پس موسیقی‌ای را انتخاب کنید که محدوده دینامیک وسیع داشته باشد. یک موسیقی ارکستری انتخاب خوبی است. با دانلود فیلم های این مقاله نیز می‌توانید به تست سینمای خانگی خود در حالت‌های استریو تا سوراند و سه‌بعدی بپردازید.

نکته مهم در هنگام تست ساندبار، تفکیک آسان بین صدای سازهای موسیقی به‌صورت منفرد و آوازها است. رنج باس صدا نیز مهم است هرچند زیاد آن مضر فرض می‌شود‌ ولی کیفیت پایین آن نیز ناامیدکننده خواهد بود. این حق مسلم شما است که دستگاه را قبل از خرید با موسیقی دلخواه خود تست کنید. حتی می‌توانید با خریدار در مورد تست ساندبار خریداری‌شده در خانه نیز صحبت کنید و برای برگشت ساندباری که مناسب اتاق شما نیست، به توافق برسید. در امتحان ساندبار خود قبل از خرید شک نکنید.

به‌طور معمول ساندبارها بیشتر برای تلویزیون‌های دیواری انتخاب می‌شوند و ساندبیس‌ها برای تلویزیون کوچک‌تر تا بتوان آن‌ها را روی ساندبیس به‌عنوان یک پایه قرار داد. با این وجود ساندبار گزینه‌ی جذاب‌تری هستند، به‌خصوص اگر به‌دنبال کیفیت و توان صدای بیشتر باشید.

 

 

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

علیرضا اکبری

دیدگاهتان را بنویسید